hero11_tryck_nathaliemalic-8108222

Google Workspace (G Suite)

Hultsfreds Scoutkår använder sig av Google Workspace för hantering av dokument och mail.

Alla aktiva ledare och funktionärer har då tillgång till:

• Mail (Gmail med er egna adress, fornamn.efternamn@hultsfredscout.se)
  • Kalender (Google Kalender med kårens gemensamma kalender)
  • Dokument (Genom Google Drive)
  • Chat och Videomöte (Genom Google Hangouts Chat och Hangouts Meet)

Observera: E-postadressen blir fornamn.efternamn@hultsfredscoutkår.se. Namnet hämtas från Scoutnet, så har du fler namn registrerade där kommer de också med i adressen.

För att logga in på det kontot gör ni följande:

Starta “Google Chrome” eller gå till google.se

Klicka på “Logga in” uppe i högra hörnet.

Skriv in din e-postadress
(fornamn.efternamn@hultsfredscout.se)
(Tänk på att å,ä,ö byts ut mot a,a,o)

Klicka sedan på “Nästa”

Nu ska ni logga in med ert “Scout-ID”. Det är samma inloggning som till Scoutnet.
Som användarnamn kan ni använda ert personnummer, medlemsnummer eller den “primära e-post” ni har registrerat i Scoutnet.
Har ni inte varit inloggade på Scoutnet innan och behöver ett lösenord eller glömt ert lösenord, klicka då på “Glömt lösenord” och följ instruktionerna som kommer upp.

När ni väl är inloggade på ert Google konto kommer ni åt mail, drive och kalender i menyvalet uppe till höger. Det är de 9 kvadraterna ni ska trycka på.

Det går också bra att logga in på mobila enheter. Använd då Googles appar, Mail, Drive, Kalender och Hangouts.

Hitta kårens “Drive”

Klicka på kvadraterna uppe till höger och klicka på “Drive”.

Ni kommer först till “Min enhet”, här sparas filer som bara du har tillgång till, om du inte väljer att dela dem med någon. Men vi ska först och främst jobba i kårens drive. Den hittar ni under “Delade enheter”.

Här får ni fram alla de enheter som ni har tillgång till.

Är ni nya till kåren och Google Workspace, ta er då tid och läs igenom de manualer som finns i enheten “Hultsfreds Scoutkår – Google Manualer”. Eller kontakta it-ansvarig för en demonstration.