20171014_145646

Hoppkul 2019

Hoppkul är ett distriktsarrangemang för Nordöstra Götalands scoutkårer. Men även andra kårer får komma. Hoppkul är en upplevelsedag för spårare där aktiviteterna är uppbyggda kring något särskilt tema. Temat för i år är Astrid Lindgrens berättelser, precis som 2017s Hoppkul. Och arrangeras precis som då av Hultsfred och Vimmerbys scoutkårer, i samarbete med Astrid Lindgrens Värld.

När och var

Lördag 12:e oktober.

Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.

Stationer

Scouterna kommer bjudas på sex olika stationer. Varje station börjar med att en funktionär läser en Astrid Lindgren berättelse och aktiviteten har sedan en koppling till berättelsen. Det är viktigt att varje patrull har med sig en ledare, då ni kommer ha en aktiv roll tillsammans med era scouter. Stationerna tar ca 15 minuter att utföra.

Vi vill även förtydliga att inga av de riktiga karaktärerna är i parken, då vi endast lånar anläggningen. Parken är även stängd för allmänheten.

Att ha med sig

• Kläder efter väder, vi kommer gå på grusade gångar men även de kan bli blöta.
  • Matsäck, grillmöjligheter finns för de som önskar.
  • Varje patrull ska ha med sig 2 stycken karbinhakar. De behöver inte klara några tyngder, utan karbinhakar till vattenflaskhållare funkar bra.

Hur ser dagen ut?

Vi har två olika starttider, första starten är klockan 10:00 och andra klockan 11:00. Vilken tid ni blir tilldelade får ni reda på i ett informationsmail som skickas ut en vecka innan arrangemanget. Men man är välkommen till parken från klockan 9:30 om man vill leka lite innan man börjar. Dock ska man vara på plats 30 minuter innan sin starttid, så man hinner checka in.

När ni kommer till parken följer man Scoutflaggorna och blir insläppta av funktionärer via en sidogrind till höger om huvudentrén. Där efter går man till informationstältet och checkar in. Då får man en karta över parken och ett tidsschema. På schemat ser man vilka tider man ska vara på respektive station. Man gör tre stationer och sedan får man en matpaus på 1 timme. Där efter gör man resterande tre stationer. Varje station tar ca 15 minuter att utföra.

När man är klar med alla stationer går man till informationstältet och checkar ut. Då får varje scout ett Hoppkul-märke, samt fika (kanelbulle och festis). Även ledarna får fika.

Ca 14:45 är det gemensam avslutning vid ”Lilla Scenen”.

Anmälan

Vi kan ta emot max 70 patruller. Så anmäl er så fort som möjligt och försök göra era patruller så stora som möjligt, så fler kan vara med. En patrull bör vara 4-8 scouter.

Anmälan görs senast 29:e september.

Anmälan görs kårvis här.

Funktionär

Vi söker även fler funktionärer. Är du sugen på att hjälpa oss? Eller har ni utmanare, rover eller ledare/vuxna som vill hänga på och kan hjälpa oss under dagen?

Man behöver inga förkunskaper, alla stationer är självinstruerande. Som funktionär ska du hälsa patrullerna välkomna till stationen, läsa upp en Astrid Lindgren berättelse och lämna över instruktioner till ledarna som medföljer patrullerna. Som tack bjuder vi på fika när alla patruller är klara. Ta även med matsäck.

Man kan välja att hjälpa till under följande tider:

• Hela dagen
  • klockan 09-12
  • klockan 12-15

Anmälan görs senast 29:e september.

Anmäl er som funktionär här.