EH-WSJ-20110803-2525-_ANT9276

Hultsfreds Scoutfestival

Kåren anordnade 2016 ett läger för Sveriges scoutkårer. Vi bjöd även in kårer internationellt.

Lägret ägde rum den 3-9/7 2016 på gammal festivalmark nere i folkparken. Totalt deltog 860 scouter från Sverige och Israel. Vi hade 20 funktionärer utöver ledningen som jobbade hela dagarna för att se till att alla scouterna hade en rolig och trevlig upplevelse under lägret. Temat för hela lägrat var musik och kreaktivitet.

Vill ni se bilder från lägret, besök då lägrets Facebook-sida.

Planering

Arbetet med planeringen startade 2014 och satte igång på allvar under hösten 2015. Ledningen som arbetade med lägret var helt nya i sina roller och det var mycket att göra. Platsen skulle bokas, toaletter beställas, program skulle sättas och en meny för hela veckan skulle göras.

Måndag och tisdag

var uppdelade i två programpass, spontanaktiviteter eller ett med tema.
Kreaktivitet innebar bland annat att timmra en grillstuga på gammalt vis. Dressincykling och andra olika hantverk.
Sjö/Vatten innebar att man fick bygga en risflotte, paddla kanot på sjön Hulingen eller fiske.
Rädda innebar att man fick träna på livräddning i simhallen. Samt träna på att släcka en eld med brandsläckare och på en docka. Vuxna och ledare fick chansen att träna på HLR.

Onsdag

blev vår strövardag. Då fick man välja aktiviteter själva tillsammans med sina scoutkompisar. Utbudet av aktiviter var bland annat cirkusskola, zumba, linedance, brackedans, lägersånger mm. Denna dagen var en uppladdning inför vår stora festivaldag på torsdagen. Under torsdagen kom även Spårarscouter och vi avslutade dagen med ett lägerbål.

Torsdag

Festivaldagen, då stängde vi igen folkparken och scouterna fick komma in genom huvudentrén där man fick visa upp sitt festivlarmband för att få komma in. I parken fanns det olika aktiviter samt liveuppträdande av inbjudna band. På scenen i Teaterladan spelade Frida Braxell, The Grand Minnows, North och Panetoz, som var hemliga ända tills de gick upp på scenen. Under dagen serverades det även riktigt festivalmat.

Fredag

blev det besök av Joel på visionsfabriken, som pratade om ”världens bästa du” för upptäckarscouter och uppåt. Spårarna blev luffare för en dag. På kvällen blev det avslutningsbål.

Lägerledning

Ledningen bestod av ledare från kåren.

Christian, lägerchef

Hade det övergripande ansvaret över lägret och höll ihop övriga i ledningen så att arbetet flöt på.

Tomas, platschef

Hade det övergripande ansvaret över lägerplatsen. Fördelade arbetsuppgifterna för platsfunktionärer så att alla kårer hamnade i rätt byar. Såg till att avfallshanterningen fungerade. Han ansvarade även för säkerheten på lägret.

Owais, information

Arbetade med att alla kårer fick ut den information som behövdes innan lägret. Han ansvarade öven för att ta in anmälningar från kårer och funktionärer. Under lägret ansvarade han för informationställtet tillsammans med sina funktionärer.

Robin, matansvarig

Hade det övergripande ansvaret så att det fanns mat till alla scouter och funktionärer. Han ansvarade även för Cafét och Kiosken tillsammans med sina funktionärer.

Mattias, programansvarig

Hade det övergripande ansvaret över programmet. Planering innan lägret och utförande under lägret tillsammans med sina funktionärer.

Barbro, kassör

Skötte lägrets inkomster och utgifter.