HKJ08022011_104

Om kåren

En scoutkår kan variera i storlek. Scouternas största kår har drygt 450 medlemmar. Vår kår består av 55 medlemmar och vi håller till på Scoutgården i Hultsfred. För oss är det viktigt att ge unga chansen att växa som individer genom äventyr och utmaningar.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi 4 avdelningar fördelade på 1 spårar-, 1 upptäckar-, 1 äventyrar och 1 utmanaravdelning.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår stuga. Våra aktiviteter är sånna att man alltid ska vara klädd för att kunna vara ute. Vi försöker att varje år koma iväg på minst en spårning med varje grupp och även att göra en hajk eller övernattning på gården. Mycket handlar om vad scouterna vill just nu för det är dom som är med och bestämmer vad som ska göras.

Kåren har en vald styrelse som träffas varannan månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. En stugfogde sköter om vår stuga och mindre reparationer. En gång om året träffas vi en helgdag för att göra lite större underhåll i och omkring stugan.

Bingolotto & Sverigelotter

Ni kan stödja Hultsfreds Scoutkår genom att köpa Bingolotter och Sverigelotter hos ICA Nära Mathuset Hultsfred. Stöd oss så att vi kan ge fler unga chansen att växa som individer.

GDPR

Vi är måna om att du ska känna dig trygg i dina kontakter med oss. Därför vill vi berätta om vår hantering av personuppgifter och om den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som gäller i hela EU från och med den 25 maj 2018.

Läs mer genom att trycka på bilden.