EH-WSJ-20110803-2525-_ANT9276

Utbildning

Scouterna jobbar aktivt med att utbilda våra medlemmar, båda unga och vuxna. Utbildning är ett sätt att utmana och utveckla våra medlemmar, samtidigt som det är en kvalitetssäkring för vår verksamhet.

I Scouterna får alla växa, både barn och vuxna. Barn och unga växer av utmaningar i verksamheten på veckomöten, hajker, läger och aktiviteter. Att leda den här verksamheten är i sig utvecklande och utmanande. Men, för att erbjuda ytterligare möjligheter för ledare i Scouterna finns scoututbildningar med fokus på ledarskap och personlig utveckling.

Nedan finns mer information och länkar till utbildningar som riktar sig till oss scoutledare.

Trygga Möten

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Scouterna vill att det inte ska finnas några övergrepp i samhället.

Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former. Trygga Möten är en gratis webbutbildning som finns på Scouternas folkhögskola, följ länken nedan.

Leda scouting

Utbildningen Leda scouting inleder din resa på ön och gör dig tryggare i din ledarroll. Här lär du dig om Scouternas program och får förståelse för vad ledarskap i Scouterna innebär. Efter denna utbildning kan du själv välja hur du vill utvecklas.

Leda scouting har stort fokus på att skapa verksamhet och ger dig:

• Förståelse för vad som gör scouting till scouting
  • Kunskap om hur du planerar ett möte
  • Förståelse för vad ett ledarskap baserat på Scouternas värderingar innebär, och hur det ger ett stödjande och lyssnande ledarskap

Utbildningen kommer vara på 12h fördelat på två förmiddagar.

Utbildningsbidrag

Vi Nordöstra Götalands scoutdistrikt får vi som ledare ett utbildningsbidrag för alla utbildningar som sker via Scouternas Folkhögskola.

ledarskapson

Ledarskapsön

Din ö av möjligheter. För att Scouterna lovar Sveriges bästa ledare.