Disco och dans

Bli scout

i Hultsfreds scoutkår!

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Vad gör vi?

Ibland brukar vi börja med att sätta oss i ring och tända ett ljus eller tända en eld utomhus. Man kan om man vill berätta något man gjort eller något som hänt under veckan.

Ledaren förklarar vad vi ska göra för aktivitet och sedan är vi igång.

Vi gör många olika saker som att tälja, pyssla, bygga, elda, bada, kolla film,  paddla kanot mm.

Vi träffas oftast 1 gång i veckan och ca 1.5h

Ibland åker vi på spårningar, hajker och läger också.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Agnes 8 år:

Jag älskar hajk.

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.

Kontakta avdelningsledaren, så kan hen berätta mer och ni kan komma överens om när det passar.

Är du mellan 8-9 år?

Hos Spårarna så är det Mattias, Matilda, Matz, Sebbe, Jenny och Malin som är ledare. Vi har våra träffar på måndagar oftast, men det står i programmet du får och i kalendern här på hemsidan. sparare@hultsfredscout.se

Är du mellan 10-12 år?

Hos Upptäckarna är det Martin, Owais och Erika som är ledare. Vi har våra träffar på måndagar oftast, men det står i programmet du får och i kalendern här på hemsidan. upptackare@hultsfredscout.se

Är du mellan 13-15år?

Hos Äventyrarna är det Robin, Tomas och Ann-Louise som är ledare. Vi har våra träffar på tisdagar oftast, men det står i programmet du får och i kalendern här på hemsidan. aventyrare@hultsfredscout.se

Är du mellan 16-18år?

Hos Utmanarna är det Christian som är ledare. Vi har våra träffar på torsdagar oftast, med det står i programmet du får och i kalendern här på hemsidan. utmanare@hultsfredscout.se

Är du mellan 19-25år?

Vi har ingen Roveravdelning igång i vår kår. Är ni intresserade att börja med Scouting är det bara att höra av sig till kåren. Vid intresse kontakta Christian.

Över 25år?

Då är ni jätte välkomna som Ledare till kåren. Eller stödja kåren på det sätt som passar er, som stugfogde till exempel. Vid intresse kontakta Christian.

Det går också bra att kontakta oss via vår Facebook-sida.